Dél-dunántúli Kéktúra

Pesten kívüli élményeim

Kámon, Velem!

2019. augusztus 30. 10:18 - fovarosi.blog.hu

A leghosszabb út is egy lépéssel kezdődik, szokták mondani. Nem. A leghosszabb út az összepakolással kezdődik. 

Sajnos még nem érkeztek meg a piros bársony mellényes serpáim, akik egyetlen csettintésemre ugranának felkapni a holmimat. Így maradt annak a művészete, hogy minden fogpiszkálónyi tárgyat egyenként vizsgáltam meg, hogy jöjjön-e, vagy maradjon. Hogy ott legyen minden, amire szükségem van, de semmit ne vigyek feleslegesen, "hátha" felkiáltással. Végül ez a lista állt össze: 

  • x zokni, alsógatya, póló a napok száma szerint
  • 1 hosszúnadrág, 1 rövidnadrág
  • 1 felső (kánikulában elhagyható)
  • 1 esőkabát (az esernyővel nem fogsz boldogulni a gazban, nem kell)
  • 1 fürdőnadrág (ha lesz strand vagy vízpart valahol)
  • 1 pár papucs (akár el is hagyható)
  • 1 túracipő
  • 1 kiskanál (ha veszel a boltban egy joghurtot, dobozos jégkrémet, akkor meg tudod enni útközben egy faluban is)
  • Fényképezőgép, kártya, kis állvány, töltő, SD kártya
  • személyi, iratok, készpénz (legyen, falun nincs ATM, nincs bankkártyás fizetés!), lakáskulcs
  • Egy kis dossziéba: bélyegzőpárna, térkép (legyen nyomtatott is az app mellé!), bélyegzőfüzet, tollak, bloghoz jegyzetfüzet :-) 
  • 1 zseblámpa (ha rád sötétedik az erdőben, akár életmentő is lehet)
  • vizespalack
  • olvasni való, tanulni való igény szerint
  • mobiltelefon és a töltője

Egy neszeszeres tatyóba: 

  • fogkefe, fogkrém
  • tusfürdő, sampon (kis kiszerelésben)
  • naptej
  • szúnyog- és kullancsriasztó spray
  • papírzsepi 
  • borotva, borotvahab
  • sebtapasz
  • Flector gél (ha meghúzódna a lábam)
  • gyógyszerek szükség szerint (pl. allergia gyógyszer, antibefosin)

Törülközőt nem vittem, mert nem sátrazok, hanem szálláshelyeken szállok meg, ott meg úgyis van. Így garantáltan 10-15 kiló körül marad a hátizsák, ami még elviselhető több napon át is. Nekem nagyon tetszik a hátizsákomban, hogy van a hátam és a hátizsák között egy rácsos háló, ami némi szellőzést enged, így nem izzad le a hátam annyira. Na, így már neki lehet vágni a túrának.

* * *

Budapestről a 8:25-ös InterCity vonattal mentem le Szombathelyre. A másodosztályú jegyek már elfogytak, így rádobtam még egy ezrest, és első osztályon utaztam, nem akartam a következőre két órát várni. Még délelőtt leértem Szombathelyre, így azt találtam ki, hogy elidőzök még Szombathelyen, mielőtt átmegyek az Írott-kőhöz legközelebb eső faluba, Velembe. Egy kis rákészülésnek is jó volt a kb. 3 kilométeres séta a vasútállomástól az arborétumig. Kámon felé még megálltam enni a Mátyás pincében (hiba volt), visszafelé pedig a Vadász Panzió és Étteremben (szuper volt). 

"(...) A Kámoni Arborétum alapjait a 19. sz. végén Saághy Mihály rakta le, aki a gazdálkodás mellett kiválóan méhészkedett. Érdeklődése, talán éppen a méhészet miatt, az idegenhonos fafajok megtelepítése felé fordult. Saághy István apja nyomdokain járva, tudatos munkával nemzetközi hírű gyűjteménnyé fejlesztette a kertet. (...) A II. világháború ínséges éveiben a kert mintegy 2/3-a pusztult el. A fákat a lakosság tüzelőként hasznosította, vagy a katonák vágták ki őket, nagy területek váltak teljesen gyomossá. 1945-ben a már nagyon beteg Saághy István követte családját Ausztriába, ahol még abban az évben meghalt. (...) 

Szerencsés véletlen, hogy a háború után a kertet olyan mérnökre bízta az akkori kezelő, aki felismerte a megcsonkítva is kiemelkedő értékű Arborétum jelentőségét. Bánó Istvánnak szinte mindent elölről kellett kezdeni, mert az Arborétummal kapcsolatos összes feljegyzés a háborúban megsemmisült. Több év alatt, a kor neves szakembereinek segítségével sikerült újrahatározni a növényeket. 1950-ben az Országos Természetvédelmi Tanács határozataival védetté nyilvánította az Arborétumot. 1953-tól új korszak kezdődött az Arborétum életében - a fenyő-nemesítés országos központja, fenyőtermesztési kísérleti állomás lett (...) Ennek okán és ürügyén az Arborétum területe 25 hektárra nőtt, melyből kb. 10 ha kísérleti, illetve géngyűjtemény. (...) 

2010-től új időszámítás kezdődött a Kámoni Arborétum történetében, mert két pályázattal, Szombathely várossal összefogva, jelentős fejlesztéseket sikerült megvalósítani. Sürgető beavatkozást igényelt az Arborétum funkciójához szorosan nem kapcsolódó fajok, besűrűsödött állományok ritkítása. A több, mint 20.000 db új növény telepítésével az eredeti, nagy értékű, tematikus, speciális gyűjteményi jelleget is erősítettük." (Részletek a helyszíni információs tábláról)

Az arborétum megtekintése után beültem egy sütire, kávéra a Vadász Panzió és Étterembe, aztán visszasétáltam a városközpontba. Közben kiderítettem, hogy két busszal jutok át Velembe a leghamarabb. A busz pályaudvarhoz érve maradt még jó fél órám, így körbesétáltam a hatalmasra méretezett művelődési központ épületét is. Egyszer megnézem belülről is, de aznap zárva voltak. 

20190817-37-szombathely.jpg

Az első busz nyitható ablakok és légkondi nélkül vitt át Kőszegre, ezen baromira leizzadtunk. A második busznál már későbbre járt, nem volt annyira meleg. Velembe érkezve elfoglaltam a szálláshelyemet (van több helyen is a faluban), aztán sétáltam még egyet. Kicsit lejjebb, a büfénél remek velős pirítóst ettem. Feljebb sétálva, még a buszforduló előtt van jobbra egy "régészeti park", benne egy nagy kőházzal, és még egy-két kisebb-nagyobb építménnyel. A kőház háta mögött van egy kovácsműhely, az mögött pedig egy kis pince. Ennek az az érdekessége, hogy itt őrizték a koronát a második világháború végén egy rövid ideig. 

20190817-40-velem.jpg

20190817-41-velem.jpg

Ezt a szakaszt 2019. augusztus 17-én jártam be. Ha azóta változott valami, légy szíves jelezd hozzászólásban. Köszönöm!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ddkektura.blog.hu/api/trackback/id/tr6314979766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása