Dél-dunántúli Kéktúra

Pesten kívüli élményeim

Nemesvidtől Mesztegnyőig

2024. február 15. 07:06 - fovarosi.blog.hu

Nemesviden érdemes az előző posztban megénekelt boltban még feltöltekezni, mert Kisviden és Nagyszakácsiban nincs nagyon lehetőség vásárolni. 

20230816-34-pietaszobor.jpg

Nemesvid utolsó házai után, egy Pieta szobornál balra kellett kanyarodni, majd úgy 100 méter után jobbra. (Nem a temető felé, hanem utána, a bozótos fák közé kell menni.) 

20230816-35-hosszuegyenesszakasz.jpg

Innen az egyenes szakasz még szép volt, gyorsan és könnyen járható. 

20230816-36-beamocsarba.jpg

Az egyenes útszakasz vége felé azonban egyszer csak letér a jelzés, és egy osztással beljebb, a fák között folytatódik, először még irányban maradva, majd a dzsumbujban egyszer balra térve megy tovább. Nyakig érő csalán, alig kivehető útvonal, mocsaras terület - mindent megkapsz itt, ami pokol egy túrázónak. 

20230816-38-felsoradac.jpg

Ez a fa pont oda dőlt ki, ahol balra egy kis fahídon kellett volna átkelni. De a fa ágai elzárták az utat, a fahíd meg elkorhadt, úgyhogy egy kis U-alakú kerülővel lehet itt átjutni.

20230816-39-folduton.jpg

A mocsárból egyszer csak egy széles, jól járt földútra értem ki. Ezen már szuperül lehetett haladni Kisvidig. Kisvid csak egy pár ház az út két oldalán. Először balra kell elsétálni, mert a 20-as számú ház kerítésén van a kéktúra bélyegző. Visszafele vetettem egy pillantást a sorsára hagyott, a gazban lassan megrogyó harangtoronyra, aztán a kék jelzésre visszatérve az ellenkező irányban hagytam el a falut.

20230816-43-kisvid-harangtorony.jpg

A híd után nem sokkal jobbra tért le a jelzés egy földútra, betértem rá a Gyótai erdőbe.

20230816-45-gyotaierdo.jpg

Széles földúton, de néha nagy tócsákkal vitt tovább az út. Itt többször is volt letérés a "megszokott" útról, figyelni kellett a jelzéseket, de nem tévedtem el egyszer sem. 

20230816-46-gyotaierdo.jpg

Többször is érintettem vadászlest Nagyszakácsi előtt. Hogy ne legyen azért annyira jó, egy mezőgazdasági földnél még van egy adag mocsaras, csalános dzsumbuj. 

20230816-48-ujabbdzsumbuj.jpg

Nagyszakácsiban a Google térkép szerint nem volt már bolt, így nem mentem be a "belvárosba", a kéken éppen csak átszeltem a hosszú főutcára kiépült falut. Ezután még egy jó hosszú séta maradt: széles földutakon, jól járható ez a szakasz, kivéve a Felső-hegyi szőlősházaknál, ahol valamiért nem a fentebbi, autókkal is járt úton megy a kék, hanem az alsóbb, teljesen elgazosodott úton. 

20230816-51-felsohegy.jpg

A térképen egyenes vonallal jelzett szakaszok már egy szélesebb földutat jelölnek. Ezen akár szuper jól is lehetett volna haladni, ha a vízhólyagok mellett nem keserítik az életemet a szuicid hajlamú muslicák tucatjai is, akiknek fontos célkitűzésük volt, hogy a szememben végezhessék be földi életüket. Bevallom, itt már nem voltam önfeledten vidám, a körülményeket szuboptimálisnak ítéltem meg. 

20230816-53-nagyszakacsi-tibolakapolna.jpg

Látnivalónak csak az omladozó, gaz lepte Tibola kápolna említhető ezen a szakaszon. 

20230816-54-hosszuegyenesut.jpg

Ezen a rém hosszan egyenesen haladó földúton kellett kilométereken át gyalogolni - ez vitt be egyenesen Mesztegnyőig. Van egy kitérő, ahol egy zöld jelzés Gadány felé visz, ebben a kereszteződésnél tettek ki egy padot és egy útbaigazító iránytáblát. Az információsnak szánt tábla viszont teljesen üres volt. 

20230816-58-mesztegnyo.jpg

Beérve Mesztegnyőre, jobbra, az iskola felé vezetett a széles járda, egy részen gyönyörű vadgesztenyefák alatt. A központot az egykori iskola épülete (ma: Faluház) jelenti a Mindszenty emléktérnél. Bélyegzőt két helyen is találni itt: ha az iskola után meglátod a Borsodi feliratot, az ott lévő, nagyon takaros kis vendéglátóhely pultjánál (tehát bent) is van egy bélyegző. Ha ez éppen zárva lenne, akkor pedig a Faluház udvarába kell a kis utcai oldalon betérni, és ott rögtön jobbra, a tégla oszlopokonál van még egy bélyegző. 

Mesztegnyő, Kelevíz, Gadány, Hosszúvíz községek a történelem során mindig valamilyen kapcsolatban voltak egymással. Szoros társadalmi, gazdasági kapcsolataik főleg e századra, az előző évtizedekre jellemzőek. Földrajzilag a terület a Balaton délnyugati része alatt helyezkedik el, attól mintegy 20 km-re délre. A Drávától (a horvát határtól) 70 km-re helyezkednek el településeink. A kisrégió a Marcali-hátságtól keletre, a Sári- és a Boronka-patak völgyében, homokos, mocsaras erdőkkel, tavakkal tarkított területen fekszik. A térség a Boronka régióhoz szervesen kapcsolódik, annak "nyugati kapuja". A régió növény- és állatvilága páratlan értéket képvisel, közép-európai jelentőségű. Köszönhető ez annak is, hogy az urbanizáció, az infrastruktúra fejlesztés elkerülte a térséget. (részlet a helyi információs tábláról)

 20230816-61-emlekmu2000.jpg

(Én a Nemesvid - Mesztegnyő szakaszt együtt jártam be a Zalakaros - Nemesvid szakasszal, így egy nap alatt kb. 38 kilométert sétáltam le. Érdemesebb kettébontani, a posztoknak megfelelően.)

Bélyegeztem, vettem egy kólát, hogy még valahogy életben maradjak. Pont elértem a korábbi buszomat, amivel bementem Marcaliba. Ott már annyira oda voltam, hogy azt néztem, átérek-e a zöldön a zebránál, és hogy nehogy erre jöjjön egy járókeretes néni, mert röhögve lehagy. Marcaliban a Kék Hold szállodában szálltam meg, a helyi múzeum mellett, és ott tartottam egy pihenőnapot. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ddkektura.blog.hu/api/trackback/id/tr9518197205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása