Dél-dunántúli Kéktúra

Pesten kívüli élményeim

Molnaszecsődtől Katafáig

2020. január 30. 06:45 - fovarosi.blog.hu

Körmenden kastély, Döröskén Árpád-kori templom és tópart, útközben pedig számos pince és kőkereszt várja az útra kelő turistákat. Molnaszecsődtől Katafáig a Dél-dunántúli Kéktúrán. 

Körmenden a szálláson reggeliztünk, majd elmentünk a kastélyig. Ott elköszöntünk egymástól, innen egyedül folytattam az utam. Benéztem a 10 órakor nyitó, nyáron 18, télen 16 órakor záró (hétfőn zárva) kastélyba. A kapun belépve három épület is áll. Balra van a pénztár (felette a színházteremmel), előttünk a kastély, és jobbra a harmadik épületben még két kiállítás: egy címerekkel foglalkozó, és egy vadászati trófea gyűjtemény. 

A kastély előtti utcán beljebb haladva a kastélykertben is tehetünk egy nagy sétát - bár sajnos elég gazos ez az amúgy hatalmas fákkal teli park. A másik oldalon a város legdíszesebb terén is átsétálhatunk, itt van kávézó, mozi, drogéria is. 

20190904-04-kormend.jpg

A kastély után visszamentem a főútra, de rossz megállóba mentem, így lekéstem a kinézett buszomat. Így stoppal mentem át Molnaszecsődre, ahol már ismerősként köszönthettem a bélyegzőhelyet és a Rába hídját. 

20190904-23-molnaszecsod-rabahid.jpg

Innen nagyon egyszerű volt a további út: a kis forgalmú aszfaltúton - egy végtelen hosszúnak tűnő egyenes szakasszal a közepén - kellett átsétálni Döröskére. Először a templom tornya tűnt fel jobbra elől, majd egy hídon átkelés után lassan jobbra fordult az út, és emelkedni kezdett. 

Döröskén érdemes először az emelkedő tetejére felmenni, és a táblánál kitérni jobbra az Árpád-kori Szent Jakab templomhoz. Ha be is szeretnénk nézni, egyeztessünk egy-két nappal előbb a +36 (30) 317-8524 telefonszámon!

20190904-27-doroske-templom.jpg

"Döröske Árpád-kori település, első írásos említése 1244-ből maradt ránk. (...) A falu legészakibb pontján, a Rába völgyére meredeken leszakadó hegyoldal peremén, gyönyörű helyen, a régi temetőben áll a XIII. századi román stílusú katolikus templom. Mellőle észak felé szép kilátás nyílik a völgyre. Falunk szép és változatos természeti környezetben épült. Keleti részén a Bogrács-patak (régi Malom-patak) hangulatos kis völgyében, a patak vizét gáttal megfogva tóvá duzzasztották. (...) A településnek jelenleg 97 lakója van." (Részletek a helyi információs tábláról)

Az iskola (Fő utca 2/a) ágyakkal és sátorhelyekkel várja a turistákat (tel: +36 (30) 501-6930), de vannak falusi szállásadók is: Mizda Ferencné: +36 (30) 501-6930, Göller Róbert: +36 (30) 324-9074. A strand már nem üzemel!

Szállást itt foglaltam, de még annyi időm és erőm maradt, hogy még néhány falut bevállaltam erre a napra. A templom után visszasétáltam a kékre, ami levisz a tó partjára. Itt pár rozoga padon egy hatalmas fűzfa árnyékában lehet lepihenni. A szomszéd telken valamikor strand is működött, de már régen bezárt, nincs már se büfé, se öltöző, se szabadstrand, csak a parton lehet ücsörögni. 

A pihenő után a kék jelzés a tó mentén vitt tovább, majd a hétvégi házakat elhagyva, a Bogrács-patak hídján vitt át: 

20190904-37-doroske.jpg

Ezután pár lépéssel az Y elágazásban a bal oldali, emelkedő ágat kellett választani, majd a fák között megbújó, háttal felállított keresztnél a mélyedésben jobbra kellett térni. Hétvégi házak, szőlős kertek érintésével vitt át az út Döbörhegyre. Ide beérve balra van egy kis vegyesbolt, de már csak a reggeli órákban tart nyitva. (H-P: 5:45-9:45, Szo: 6-8, V: zárva) Érdemes megnézni a rácsot: borosüveg és szódásüveg egészíti ki az ÁFÉSZ feliratot - ilyenből mégiscsak kevesebb van, mint útszéli kőkeresztből. Döbörhegyen a főutcán kellett végigsétálni, kivéve egy kitérőt jobbra. Ez a kitérő az egykori Hegyházi Falugyűjtemény sok ablakos háza előtt visz el, de az már nem működik. Döbörhegy után megint az aszfaltút jött, többnyire földek, kisebb részt fák mentén, egy hidroglóbusz érintésével. 

20190904-45-doborhegyutan.jpg

Az út végén balra csak pár lépést kellett tekeregni Szarvaskend első házaiig. Beljebb egy névtelen, sárgára vakolt kocsmánál van a bélyegző. Ez felett, a domboldalban áll a jókora fákkal büszkélkedő Sibrik-kúria kastélypark. 

Szarvaskend "a szarvaskendi Sibrik-család ősi fészke, innen nyerte predikátumát, nemesi előnevét is. A település fő látványossága a Sibrik-kastély, melyet 1829-ben középkori alapokra építettek klasszicista stílusban. A barokk stílusú, 18. század végén épült Sarlós Boldogasszony katolikus templom oltárképe id. Dorfmesiter István műve. A kastélyt övező park védett. A falu szomszédságában lévő Király- és Sas-hegyen védett népi pincék és présházak láthatók, s a településen áthalad az Országos Kéktúra* útvonala is."

* helyesen: a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra

20190904-50-szarvaskend.jpg

20190904-49-szarvaskend.jpg

Innen még folytattam az utam tovább. Szarvaskend után az aszfaltút igencsak kanyarogni kezdett, majd egy élesen visszakanyarodó és emelkedő kanyarban a kék jelzés kitért jobbra. Ismét földút jött, présházak között. Egy fa és az előtte álló fura kereszt (régi faragott kő talapzaton egyszerű fém kereszt) elérésekor kellett balra áttérni a másik földútra: 

20190904-52-balrakanyarodas.jpg

Ez megint csak a földek közé vitt ki, a tűző napra. Közben egy permetező gépet, egy Szűz Mária szobrot és egy keresztet is érintettem. 

20190904-53-szuzmaria.jpg

20190904-54-kereszt.jpg

Nagymizdón a villanyoszlop mögött álló keresztnél kellett balra rátérni a falu főutcájára, ez egy kis tóhoz vitt el, ahol a "turistatérkép" mellett öt perc pihenőt is tartottam. 

20190904-56-nagymizdo.jpg

Innen már nagyon tempósan mentem tovább Katafáig, hogy elérjem a buszomat. Ez a szakasz szinte végig erdős volt, bár itt is az autóúton kellett menni. Először lejtett az út a Hegyaljai-patakig, majd kanyargós emelkedésbe kezdett. 

20190904-57-nagymizdoutan.jpg

A fák közül kiérve, a temető mellett elhaladva már futottam, hogy Katafára beérve, az első kereszteződésben elérjem a buszmegállót. 1 perccel előbb értem oda, mint a busz - ez hozott vissza Döröskére, a szállásomra. A Fő utca 13. alatti Nyírfa Apartmanházban szálltam meg. Most újítják fel a régi parasztházat, 1 vagy 2 főnek már 2019-ben is ideális, nagyon szép szálláshely. (Tel: +36 (20) 466-8141)

20190904-60-doroske-foutca13.jpg

Ezt a szakaszt 2019.09.04-én jártam be. Kérlek, hogy az azóta történt változásokról értesíts hozzászólásban. Köszönöm!

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ddkektura.blog.hu/api/trackback/id/tr3115056212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása