Dél-dunántúli Kéktúra

Pesten kívüli élményeim

Az Írott-kőtől Szombathelyig

2019. szeptember 30. 08:11 - fovarosi.blog.hu

Koronaőrző pince, osztrák határ, mezítlábas park, cukrászda, erdő és szántóföld, valamint Zizi, a varjú - volt ezen a szakaszon minden. Is. 

Velemben a régészeti bemutatóhely érdekessége a nagy épület mögött egy kis pince. A második világháború végén rövid ideig itt őrizték a koronát. Pár lépésnyi az egész: bemész, két lépés után jobbra lefelé folytatódik, de a mélyén csak pár behajigált limlom van. 

20190817-41-velem.jpg

Reggel korán, már fél hétkor elindultam, és a piros jelzésen mentem fel az Írott-kőre. Több helyen látni fakidőléseket, és sajnos tarvágásokat is - pl. a kék kereszt jelzés elérésekor. Erről a szakaszról itt nem írok részletesebben, meséljenek inkább ezek a képek: 

Az útvonal tetején a piros és a kék együtt halad, így oda-vissza be kell járni. Az Írott-kő kilátójánál most is elég párás, borult idő volt. A kilátót már ismerősként üdvözölhettem, hiszen az Országos Kéktúra is innen indul. 

20190818-15-irottko.jpg

20190818-17-irottko.jpg

20190818-18-irottko.jpg

20190818-20-irottko.jpg

A kilátónál fényképeztem, ettem-ittam kicsit. Aztán elindultam a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúrán - azaz vissza a kék és a piros közös szakaszán, amin feljöttem. Először meredeken szakad le az út, de a kék kereszt (Hörmann-forrás felé) elérése után lankásabbra vált.

20190818-22-kekvisszakanyarodik.jpg

A piros jelzést elhagyva egy nagy kanyarral visszakanyarodik a kék. Ezután jól járható, széles ösvények váltják egymást. Sok a kidőlt fa ezen a részen is. 

20190818-25-jegkar-kidoltfak.jpg

20190818-27-jegkar-kidoltfak.jpg

A kék háromszög jelzésre a hosszú nap miatt nem tértem ki, de a patakból megtöltöttem a kulacsomat. Lejjebb érve idővel elértem a kék és a zöld közös szakaszát, itt még a piros jelzés is beköszönt egyszer (és utoljára). Nem durván, de emelkedik az út, majd amikor már lefelé tart, egyszer csak elkanyarodik róla a kék jelzés: 

20190818-30-kekbalra.jpg

Innen már csak pár lépés, és megjelenik a jobbra kitérő, nyúlfarknyi kék barlang jelzés, amely a Holler-barlanghoz visz. A barlang inkább csak egy üreg, de előtte van fent pad, ahol lehet pár perc pihenőt tartani. Tartottam. 

20190818-32-hollerbarlang.jpg

Innen szinte csak pár lépés volt a Kalapos-kő, azaz inkább kövek. Egymás után jönnek itt a sziklák, sziklacsoportok - óriási kövek között vezet az út. A piros barlang jelzésre is érdemes letérni, még száz méter sincs a kitérő. 

20190818-35-kalaposko.jpg
Kalapos-kő

20190818-40-kalaposkoibarlang-pirosbarlangjelzes.jpg

A piros barlang jelzésen található Limax-barlang a nevét a benne talált meztelen csigákról (Limax flavus) kapta. Csak kúszva, guggolva járható.

20190818-42-kalaposko.jpg

A Star Wars-ban is szerepelhetne

20190818-43-kalaposko.jpg

"A Kalapos-kő (vagy inkább Kalapos-kövek) vulkáni eredetű metamorf kőzetből, zöldpalából épülnek fel. A hegységképződés során az egykori, tenger alatti vulkáni anyagba különböző mennyiségű mészanyag került. A kőzet felszínre emelkedése után a magasabb mésztartalmú kőzetek a csapadék és a szél miatt gyorsabban pusztultak le, mint azok a kőzetek, amelyeknek a mésztartalma nagyon alacsony. E lepusztulási folyamat eredményeiként jöttek létre a "kalapot viselő" kövek, e folyamat is szerepet játszott a környékbeli kis barlangok, üregek, sziklaereszek létrejöttében. A hely talán már az őskor embere számára is kultikus hely volt, erre utal az 1900-as évek elején itt előkerült bronzszobrocska is." (A helyi ismertető tábla szövegének részlete)

Innen visszatérve figyelni kell, mert nemsokára szétválik a piros háromszög és a kék jelzés. Meredeken leereszkedik az út, majd a jobbra kanyarodás után enyhébb lejtéssel és később egy balra letéréssel folytatódik Bozsok első házaiig. 

A közel 420 lakosú kisközség első írásos emlékei 1279-ből származnak, melyben Villa Bosuk néven említik. Bozsok az 1532-es török támadás következtében teljesen elpusztult, így horvátokat telepítettek a faluba. E csendes kis falu legjellegzetesebb épülete a Sibrik-kastély, melyről sokáig azt állították, hogy Mátyás király vadászkastélya volt. Ezt az egyemeletes késő reneszánsz együttest 102-ben újították fel, s 1815-ben nyerte el mai formáját. 13 holdas ősparkjában növényi ritkaságok, angolpark, lovarda, tekepálya és teniszpálya található. A kastély jelenleg szállásként működik. A Batthyány kastélynak ma már csak romjai láthatóak, mivel az épület 1841-ben egy villámcsapás következtében keletkezett tűzben leégett. A községben található egy kápolna is, melyet Szent József tiszteletére állítottak 1775-ben.

20190818-49-bozsok-sibrikkastely.jpg

A kastély ma állami képzési központként működik, nem látogatható

20190818-52-bozsok-templom.jpg

A Szent Anna templomot 1630-ban szentelték fel. 1772-ben kibővítették, ekkor nyerte el mai alaprajzát. A nagyon tágas, szép terű boltozatokra képkompozíciók kerültek, míg a falak az architektúra adottságait kiemelő, egyszerű színezést kaptak 1972-ben. 2000 decemberében díszkivilágítást is kapott az épület. Legutóbbi felújítása 2009-ben kezdődött.(Ha benéznél, keresd Jakab Lászlónét a Rákóczi út 11. alatt, vagy hívd a (94) 360-023-as telefonszámot. Látogatás 9 és 15 óra között lehetséges.)

20190818-53-bozsok-egeszseghaz.jpg

Az Egészségház udvarában Kneipp-kertet alakítottak ki, ahol különböző anyagokon sétálhatunk végig mezítláb.

Bozsokra egy luxus kivitelű kis apartman központnál (Malomporta) értem be. Az út felső végében van a Sibrik-kastély a fák között. Az apartmanházak lenti sarkánál bő vizű forrásra találtam. Lejjebb sétálva jön a templom, majd Egészségház. Még lejjebb sétálva, a Kőszegszerdahely felől érkező út becsatlakozásánál, a fa szerkezetű buszmegállóban van a bélyegző. A széles út fenti felén, pár lépéssel arrébb egy régi parasztházban (Rákóczi út 133.) Borház látogatható, az út ezen oldalán maradva, lejjebb sétálva a hatalmas, belső udvaros Kerekes Cukrászda hívogat a Rákóczi út 51. alatt. 

20190818-58-bozsok-borhaz.jpg

Az 1819-ben épült házban települési rendezvények idején a helyi borkultúra tárgyi emlékeit mutatják be. A szüret idején a leginkább érdemes elnézni errefelé. 

20190818-56-bozsok-kerekescukraszda.jpg

A Kemenes Cukrászdában étterem nincs, de van süti, fagyi, kávé, üdítő - kinti és benti ülőhelyekkel, a gyerekeknek hátul egy kis játszótérrel. 

Van Bozsokon néhány étterem is, de én inkább itt ettem-ittam egyet, aztán sétáltam is tovább. Az önkéntes tűzoltóság épületénél kell balra letérni, majd az utolsó házak után, a keresztnél jobbra tér az út.

20190818-61-keresztneljobbra.jpg

Először szántóföldek, legelők mentén visz az út, majd betér a fák közé. Az erdőben figyelni kell, mert nagyon sokszor kanyarodik el, vált utat a kék jelzés. Ezt tovább bonyolította, hogy több helyen egy-egy táblát tarvágással leirtottak, ezzel a jelzéseket is eltüntetve.

20190818-62-erdoben.jpg

20190818-65-fairtas.jpg

Egy ilyen irtásnál le is tévedtem a jelzésről, így a Szinese-majornál értem a 89-es utat. Így viszont találkozhattam Zizivel, aki egy nagyon barátságos és érdeklődő varjú. Az egyik itteni háznál lakik.  

20190818-68-zizi-varju.jpg

Olad városrésztől már busszal mentem be Szombathelyre. Már elég későre járt, így nem kerestem nyitva tartó éttermet, hanem a Shell benzinkúton ettem egy paninit, meg ittam hozzá egy nagy tejeskávét. A SZÉP kártyámon felgyűlt pénzt a négy csillagos Artis Hotelben égettem el. Közel 35 kilométert túráztam ezen a napon, így másnapra egy szombathelyi városnézős pihenőnapot iktattam be. 

Ezt a szakaszt 2019. augusztus 18-án jártam be. Kérlek, hogy az azóta történt változásokról értesíts hozzászólásban. Köszönöm!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ddkektura.blog.hu/api/trackback/id/tr1815023428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása