Dél-dunántúli Kéktúra

Pesten kívüli élményeim

Szombathelytől Jákig

2019. november 30. 06:56 - fovarosi.blog.hu

Szombathelyet színház, stadion és Órásház mentén hagytuk el, felnéztünk az Oladi-kilátóba, bélyegeztünk parkerdőben, és benéztünk a jáki templomba is.

Szombathelyen a reggelivel, összepakolással, fizetéssel jól elment az idő, így csak 10 óra után vágtunk neki a túrázásnak. Ráadásul a városközpontból jó hosszú sétának bizonyult az is, hogy a Rohonci úton a Derkovics-lakótelep, a Kalandpark és az Oladi lakótelep érintésével elérjük a kék jelzést. Közben egy rövid kitérővel megnéztük a Jordán Tamás nevével fémjelzett Weöres Sándor színházat is.

Elhaladtunk a Haladás egészen új stadionja mellett is:

És rátaláltam egy egészen különös lakóházra is, aminek órák vannak a tetején, meg egy "középkori" torony - egy posztmodern, meghökkentő valami. Rónai Károly tervezte, 1990-re épült fel, a lakótelep "jelének" szánták, és a tetején lévő órák miatt Órásház a neve.

A Perint-patak előtt egy szombathelyi lépcső tábláján röhögtünk egy jót:

Az oladi lakótelepnél vettem még egy üdítőt a benzinkúton, aztán a körforgalom után rátaláltunk a kék jelzésre. Az Ernuszt-kastélyt oktatási célokra használják, augusztus 20-án zárva volt. Az Arany-patak hídja után balra fordult az út, majd az utcán feljebb érve egy faháznál kell jobbra elindulni, feltekeregve a cikkcakkozó lépcsősoron. Ez visz fel az 1935-ben emelt Oladi kilátóhoz. Sajnos mára a fák felnőttek a kilátó magasságáig, kilátás alig van a tetejéből.

Pár lépéssel feljebb egy rádióamatőr bázis tornyainál kell jobb jobbra fordulni, és egész sokáig ezen a földúton visz az út, hétvégi telkek mentén. Egy újabb építésű házcsoportnál kell jobbra térni a Márton Áron utcára, az úton leereszkedni, majd a temetőt elérve balra fordulni az Orgona utcára. Ez egy folyamatosan jobbra ívelő utca, a végén bevezet az erdőbe. Ahogy beérünk a fák közé, kettéválik az út, a kék jelzés a bal oldali ágon halad tovább. Az ösvény kiszélesedett , és a parkerdőn át tett egy jókora, C betűt formázó ívet. Egy részen kellett csak jobban figyelni, ott, ahol tarvágás után nő fel a bozót. Sajnos rengeteg muslica keringett körülöttünk, akiknek fő célja az, hogy bejussanak a szemembe. Több ponton is tettek ki padokat, építettek ki pihenőhelyeket. A zöld kereszt jelzés helyett itt sárgára leltünk, majd később, a Cinege tanösvény táblái után leértünk a nagy parkolóhoz. A szemközti büfé bejáratánál van a bélyegző - nem hagytuk ki.

Itt nagy konyha nincs, csak zsíros kenyér, üdítők, italok. Rövid pihenő után indultunk is tovább. A kosárpalánk, röplabda és foci pálya után ismét fák közé értünk be. A folytatásban bal kéz felé hétvégi telkek kerítései sorakoztak. Az utolsó elhagyásakor akkora csalános bozót következett, hogy inkább visszafordultunk, és tettünk egy kerülőt.

Visszafordultunk, majd betértünk a Fácán utcára, onnan pedig jobbra a középső főutcára (Vadgesztenye sor). Ennek a végében, az utolsó telkek után az út élesen balra kanyarodik, majd rövidesen egy földút nyílik jobbra. Erre rátérve jutottunk el a keresztező sárga jelzésig, amelyre jobbra rákanyarodva hamar elértük a kék és a sárga közös szakaszát, így körbekerülve a járhatatlanná vált kék szakaszt. Ezután is voltak még csalános szakaszok, de már csak "kezelhető" mértékben. A Nárai előtti aszfaltút elérése előtt először a sárga tért le balra, majd egy-két kanyar után a kék is.

Az aszfaltúton átérve úgy másfél kilométer tűző nap jön a földúton, jobbról egy-egy rövidebb erdős sávval. A csak kicsit büdös komposztáló telep előtt elhaladva egyenesen visz tovább a kék jelzés, hamarosan betérve a fák közé. A Csupor-villa előtt kellett egyet kanyarogni, majd hamar ki is értünk a Szombathely és Ják közötti aszfaltútra.

Erre jobbra kell rátérni, majd úgy 300 méter után balra újra betérni, balra a fák közé. Jó hosszú szakaszon mentünk tovább az erdőben, a széles földút könnyen járható. Egy hosszú, egyenes szakasz végén volt egy-két elkanyarodás, majd egy rozoga fahídon átkelve átértünk a Ják előtti célegyenesbe. Kétoldalt földek, parcellák sorakoztak, középen pedig fák, bokrok között, nagy gazban kellett végigmenni.

Bár már jócskán elmúlt hat óra, azért bejutottunk a templomba. A kék jelzés a templom háta mögötti úton emelkedik, a túloldalon van a jegypénztár földszintes téglaépülete.

"A Szent György-monostort és templomát a Ják nemzetségből szármaó Jáki Nagy Márton, a környék gazdag földbirtokosa alapította 1214-ben. Az építés 1256-ig tartott, három szakaszban; talán az alapító halála vagy a tatárjárás 1241-42) miatt szakadt félbe. A néhai bencés templom stílusa alapvetően román, de már megjelennek a gótikus elemek is. A gyönyörű díszítésekben fellelhető az észak-francia, normann hatás, valamint a burgundi, a bambergi dóm kőfaragók motívumai is. 1532-ben a törökök a monostort és a templomot is megrongálták, 1562 után megszűnt a szerzetesi élet, a kolostornak ma már nyoma sincs." (Részlet a helyi információs tábláról)

Bár még Egyházasrádócig el terveztünk menni, a fájós lábam és a késői időpont miatt ezt a szakaszt már kihagytuk. Busszal, vonattal mentünk át Egyházasrádócra, ahol a Mátyás vendégházban szuper ellátást kaptunk. Ha neked is tetszik a szálláshely, most akár meg is veheted, mert eladó.

Ezt a szakaszt 2019. augusztus 20-án jártuk be. Kérlek, hogy az azóta történt változásokról értesíts hozzászólásban. Köszönöm!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.