Dél-dunántúli Kéktúra

Pesten kívüli élményeim

Abaligettől Pécs-Remeterétig

2024. november 15. 06:54 - fovarosi.blog.hu

Barlang és Denevérmúzeum, csodás kilátások, a pálosok kútja és öreg fák - a DDK egyik legváltozatosabb szakasza Pécstől északra halad el. 

Ahogy az előző posztban említettem, az abaligeti vasútállomáshoz a korai indulásnak köszönhetően elég hamar elértem, 13:08-kor bélyegeztem ott. Így aztán pihentem egy jó negyedórát a magára hagyott (értsd: személyzet nincs, a lezárt vécék helyén 1 db műanyag mobil vécé van, a váróterem zárva, az épület nincs takarítva, a kerti vízcsap le van zárva) vasútállomáson, aztán bevállaltam a következő 5 kilométert is még aznapra. 

20240502-45-abaligetvasutallomasutan.jpg

A színek túloldalán, kb. a régi, bezárt vécéket is tartalmazó vasúti melléképülettel átellenben van egy ösvény, amin feljutva balra, majd útgy 50 méter után jobbra vitt tovább a jelzés. Ezután egyértelmű emelkedéssel vitt tovább utam - az itt elvégzett, erdőirtás, fapusztítás miatt nagyon ritkásak a jelzések. 

20240502-46-erdoirtas.jpg

Feljebb érve illusztris vendéggel találkozhattam, egy szarvasbogárral :-)

20240502-48-szarvasbogar.jpg

A továbbiakban már durva emelkedők nélkül, többnyire széles földutakon vezették a kék jelzést. 

20240502-50-felfelenezve.jpg

Kb. félúton Abaliget felé kiértem az erdőből és nagyon szép, virágos tisztások mentén haladtam tovább. A nap  is kisütött és amikor egy lapos dombra kitértem az egyik vadászleshez, még egy nagyon cuki jelzésre is rátaláltam - ez a denevér tanösvény Abaliget felett. 

20240502-52-napsutesben.jpg

20240502-54-napsutesben.jpg

20240502-57-denevertanosveny.jpg

Innen már az utolsó ereszkedés következett, közben egyre közelebb kerültek Abaliget háztetői és a templom tornya. 

20240502-58-abaligetfelett.jpg

Leérve egy kis gazdaság lekerített területét kellett megkerülni, a túloldalon birkák legelésztek. 

20240502-60-birkak.jpg

Így értem be Abaligetre.

Abaliget a Mecsek hegység északnyugati oldalán található, leginkább a félmillió évvel ezelőtt kialakult, kagylós mészkőben keletkezett barlangjáról ismert, amely a leghosszabb patakos barlang a Dél-Dunántúlon. A barlang vize táplálja a két mesterséges tavat, amelyet csónakázásra, horgászásra, fürdőzésre használnak. Az elmúlt évtizedekben nyaralóházak épültek Abaliget területén. Római katolikus temploma 1796-ban épült. Érdekes, hogy a falunak már 1771-ben iskolája volt. A turistaszálló épülete sajnos már bezárva, üresen málladozik a tó partján, de számos vendéglátóhely, ajándékbolt és szálláshely elérhető, és követlen buszjárat közlekedik az Abaliget - Orfű - Pécs útvonalon. 

20240502-98-abaligetito.jpg

Az egész falut már nem jártam be, de a tó partján azért jól esett néhány palacsinta és üdítő. Jókor érkeztem, mert még a barlangba is bejutottam - 9 és 17 óra között óránként indulnak a vezetések. A barlang fő ága 466 méteres, ezt lehet nagyrészt bejárni, visszafelé is ugyanazon az útvonalon haladva. Az útvonal beton járdával, korlátokkal, világítással jól kiépített, de a lépcsők és a szűkös terek miatt mozgássérültek, nehezen járó emberek számára nem bejárható. Meleg ruhát vigyél nyáron is magaddal, mert bent állandó a 12 fokos hőmérséklet, fel kell öltözni rendesen.

20240502-70-abaligetibarlang.jpg

20240502-75-abaligetibarlang.jpg

A szomszédos épület aljában egy Denevérmúzeumot is berendeztek.

20240503-02-denevermuzeum.jpg

20240503-05-denevermuzeum.jpg

Az egész két helyiségből áll, fél óra alatt rendesen megtekinthető. Az első terem inkább a gyerekeké, itt a denevérek ultrahangos hallásával és a denevérekről alkotott képpel ismerkedhetünk meg, de a denevérodú készítés rejtelmeibe is beavatnak. A második terem kissé tudományosabb, itt a világon élő több, mint 1400 denevérfajjal ismerkedhetünk meg. Így többek között megtudhatjuk, hogy az emlősök között egyedül a denevérek képesek az aktív repülésre. A denevérek rendjének neve chiroptera, amely kézszárnyút jelent. A hazai denevérfajok mindegyike rovarokkal táplálkozik, vérszívással mindössze három denevérfaj foglalkozik Dél-Amerikában. A Denevérmúzeumba a belépőjegy mindössze 1000 Ft 2024-ben, szóval nem vág földhöz a program. Érdemes megnézni a múzeum előtti fém denevérszobrot is, ez az állat mozgását, szárnycsapását mutatja meg, szerintem nagyon ötletes munka. 

A túrát egy következő túranapon folytattam Pécs felé. A barlang felett indult tovább a jelzés, a kék, a sárga és a kék négyzet közös szakaszán. 

20240621-004-abaliget.jpg

Nagyon szép eredei ösvény emelkedik az öreg fák között. 

20240621-007-abaligetfelett.jpg

Az első tábla a Nyáras-völgyi letérőnél jelzi, hogy a barlangtól már jöttem 600 métert. Itt a kék négyzet tér le, a sárga és a kék megy tovább. Kissé feljebb, az orfűi letérő táblánál a sárga jelzéstől is elköszöntem, innen már csak a kék emelkedett tovább. Érdekes, hogy a Bodó-hegy 407 méter magas csúcsa után még további emelkedő jött. 

20240621-010-emelkedes.jpg

20240621-011-kek-kekharomszog-banyaszut.jpg

Ezután az erdőirtás kínált némi kilátást jobbra, a szemközti dombok felé. 

20240621-012-kilatas.jpg

A kék - kék háromszög közös szakaszán, egy kéktúrás táblánál kell balra kitérni, ha meg akarod nézni a kulcsosházat - ott akár a padra le is lehet ülni, bár a ház nyilván zárva lesz. 

20240621-015-kulcsoshaz.jpg

Ezután nem sokkal kiértem az erdei utakról, ösvényekről. Az aszfaltút megléte jelezte, hogy az egykori aknákat - itt például a volt Petőcz-aknát - összekötő úthálózatra értem ki.

20240621-017-voltpetoczaknanal.jpg

20240621-018-voltpetoczaknanal.jpg

 Az út mellett itt is nyílt egy-két ponton kilátás a környékre. A kék kör jelzés és a bozótosban egy fa tábla jelezte a letérést az aszfaltútról balra, be a fák közé. Innen jobbra emelkedésnek indult az út. Pár száz méter csak, és jobbra fel is bukkannak a padok, amelyek mellett a Pálos-kút tiszta vizére is rátaláltam. Itt tartottam is egy pihenőt. A túra izgalmasabb része ez után következett!

20240621-021-paloskut.jpg

20240621-023-paloskut.jpg

 

Ezután a kék és a kék háromszög közös szakaszán emelkedtem tovább. A kezdeti meredekség után finomabb emelkedéssel vitt tovább az út, a piors kerékpár megfakult jelzéseinél már egész kellemes volt a helyzet. Itt jobbra-balra kis földdombok tűntek fel - ezek ősi halomsírok. 

20240621-027-halomsirok.jpg

Az i.e. 8. századra tehető, vaskori emberek a földvártól nyugatra temették el halottaikat - több száz, másfél méterestől négy méteresig terjedő magasságú sírhalom fedezhető itt fel. A halottat elhamvasztották, majd a máglya helyén ásták meg a sírgödröt, a hamvakat egy agyagedényben helyezték el. Ez fölé kövekből emeltek halmot vagy kis sírkamrát, amelyet aztán földdel borítottak be. A kis dombokat kővel rakták körül. 

Ott, ahol a kék háromszög letér jobbra, én is letértem. Jó meredeken, köves, sziklás ösvényen ereszkedtem le a kék háromszög, majd lentebb a kék kereszt jelzésen - csak gyakorlott, nem szédülős túrázóknak ajánlott, de amúgy meg nagyon ajánlott az oda-vissza kb. másfél kilométeres kitérő. (Én a hátizsákot még fent el is raktam egy kidőlt fatörzs mögé, annyival is könnyítve a helyzeten.) Leérve a Babás-szerkövek fogadtak, és az onnan nyíló fantasztikus panoráma: jobbra a nagyobb település Kővágószőlős, mellette a kisebb Cserkút, balra tekintve pedig a két részre vágott csillogó vízfelület a Pellérdi-havastavak. 

A Jakab-hegy déli oldalán jellegzetes, egyedi formájú sziklaformációkat találunk: a Babás-szerköveket. Nevüket bábuszerű alakjukról kapták. Anyaguk kovával cementált konglomerátum, kavicsos homokkő, homokkő és kőzetliszt "elegye". A törmelékanyagot egy száraz, melegebb éghajlatú időszak heves esőzései által táplált vízfolyásai alkották.

20240621-044-babasszerkovek.jpg

20240621-040-babasszerkovek.jpg

20240621-036-babasszerkovek.jpg

 

Ezután visszakapaszkodtam a kékre, és csak pár percet sétáltam a következő kék háromszög jelzésig. Ott a kihelyezett kéktúrás táblán találtam rá a Jakab-hegy feliratú kéktúra bélyegzőre. 

20240621-054-jakabhegybelyegzo.jpg

Itt is érdemes kitérni a kék háromszögre: sokkal kisebb lejtéssel és rövidebb úton a Zsongor-kő kiugró sziklájához juthatunk le - érdemes! A panoráma szinte ugyanaz, hisz csak keveset jöttünk arrébb. 

A Zsongor-kő 570 méteres tengerszint feletti magasságban fekszik, és a Mecsek egyik legszebb kilátópontja. 1892-ben vaskorlátot szereltek rá. Anyaga ún. jakab-hegyi homokkő. 1943 óta védett. Nevét egy helyi legendáról kapta: e szerint Zsongor és szerelme a törökök elől menekülve erről a szikláról inkább a mélybe vetették magukat, nehogy a törökök fogságába kerüljenek. 

20240621-060-zsongorko-abra.jpg

20240621-062-zsongorko.jpg

20240621-064-zsongorko.jpg

Innen is visszatértem a kékre, és folytattam utam. Alig pár száz méterre újabb látnivaló következett - sőt, rögtön kettő is egymás mellett. 

Az első állomás egy kivülről templomra emlékeztető kilátó - amikor építeni kezdték 1947-ben, tényleg annak is szánták. De a kommunista hatalomátvétel, majd a rendek 1951-es feloszlatása ezt ellehetetlenítette. Évtizedekkel később az építményt kilátónak építették át. Ma deszka pallókon ülhetünk le, az emeletre fellépcsőzve akár meg is szállhatunk a bivakolásra alkalmas helyen. A kilátótoronyba már nem lehet felmászni, a szűkös toronyban az alsó kábé 4 méteren levágták a létrát. 

20240621-068-palosujtemplom.jpg

20240621-069-palosujtemplom.jpg

20240621-071-palosujtemplom.jpg

Innen csak pár lépésre a kora középkorig repülhetünk vissza: a pálosok egykori kolostorának szépen helyreállított romkertjébe. 

20240621-078-paloskolostorromjai.jpg

20240621-081-paloskolostorromjai.jpg

20240621-076-paloskolostorromjai.jpg

Az ásatások szerint már a 12. században volt itt egy falu, amelynek templomát Szent Jakab tiszteletére szentelték fel - innen a hegy neve. 1225-ben Bertalan pécsi püspök itt gyűjtötte össze a Mecsekben élő remetéket, és emelt nekik kolostort. A templomot 1500 körül újjáépítették, de 1543-ban a török támadások miatt elhagyták a hegyet, amely ezután elhagyatottan romlásnak indult. 1736-ban még remeték számára újjáépítették a templomot, és mellé a romjaiban ma is látható kolostorépületet emelték. Ez a felvirágzás sem volt hosszú életű, mert az 1780-as években a "kalapos király", II. József feloszlatta a rendeket, a pálos rend is megszűnt. 1828-ra a hely ismét lakatlanná vált. A még emeletnyi magasságban álló romokat az 1930-as években egy erdészház építéséhez használták, a kövek egy részét elhordták. A terület ásatását először 1976-ban végezték el, amit újabb ásatások követtek 2006-2007-ben. 

Innen pár lépésre a mocsaras, sásos kis tóhoz visz tovább a kék jelzés - egykor ez az agyagos rétegen fekvő kis tó volt a pálosok halastava. Ma szép tűzrakóhely van a partján. 

20240621-085-jakabhegyikisto.jpg

20240621-087-jakabhegyikisto.jpg

Innen is tovább indulva egy nagy földsáncnál állított meg egy információs tábla: ez az egykori kelta földvár töltése. 

Az i.e. 8. században épült a sáncokkal épült földvár, kőből és földből. A sáncok ma is felismerhetők, teljesen jó állapoban maradtak fenn. A nagyobbik része egy kb. 900 x 500 méters területen fekszik, ennek közepén találjuk a pálos kolostor romjait. Ehhez dél-kelet felől egy patkó alakú kiegészítés csatlakozik, amely egy magasabb sziklacsúcsot vesz körül. Dél és nyugat felől a magas sziklafal is védte az erődített települést. Ezért keleti és északi irányban a legmagasabb a sánc, itt akár hat méter magas is lehet. A földvárnak két kapuja is volt, az egyik a Zsongor-kő felett, a másik pedig a vár dél-keleti sarkán. A vaskor hallstatti kultúrája után még kelták is lakták, a hely hanyatlása a római birodalom idáig történő kiterjeszkedéséhez köthető. 

20240621-090-foldvar.jpg

Kellemes, széles út vitt tovább, enyhe lejtéssel a piros jelzés eléréséig. Ebben a kereszteződésben pár lépést kell csak lemenni Fenyves-forráshoz - sajnos vizét nem leltem. 

20240621-095-fenyvesforras.jpg

Innen egy elég köves-földes, rossz földút vitt át a Blokkház kis kunyhójához - itt csak egy fotózás erejéig álltam meg. 

20240621-097-blokkhaz.jpg

Ezután már hol szélesebb, hol keskenyebb földutak, ösvények vittek el először a kék kör, majd a kék L jelzésig, a zöld háromszög jelzésnél pedig balra a bozótban feltűnt a Farda-kereszt is. A kék L jelzés túlsó végének érintésekor röviden egy hosszú nyiladékban, egykori távvezeték betontartói mentén ereszkedtem. 

20240621-105-egykorivillanyvezetek.jpg

Az aszfaltút elérését az egyre hangosabb autóforgalom, majd egy piros sorompó jelezte. Ez a Pécs és Orfű közötti főút, nagyon forgalmas! Az út túloldalán a Remete-réttel szembeni Tolvaj-réten pihentem meg egyet.

20240621-109-pecs-remeteret.jpg

Az itteni megállóból mentem be busszal Pécsre, hogy aztán másnap reggel ettől a ponttól folytathassam az utamat, immár Komló közeléig lépkedve.  

Ezt a szakaszt 2024.05.03-án és 2024.06.21-én jártam be. Kérlek, hogy az azóta történt változásokról értesíts hozzászólásban. Köszönöm!

5 komment
Címkék: DDK-09

A bejegyzés trackback címe:

https://ddkektura.blog.hu/api/trackback/id/tr1118397261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aureliano Buendía 2024.11.25. 19:56:49

látom, a Jakab-hegyi pecsétdobozról még azelőtt csináltad a fotót, hogy összematricáztad volna.
Nos, akkor kérdezem itt is: van engedélyed arra az MTSZ-től, hogy a blogodat hirdetve összematricázd a pecsétdobozokat? Legjobb tudomásom szerint nincs, így halkan szólok, hogy én meg szedem le a szemetedet a pecsétdobozokról, és erre bíztatok másokat is, szerencsére ragadós a példa, mert mire Kaposmérőre értem, valaki már leszedte az ottanit, így nekem csak Gálosfán és Felsőkövesden volt most dolgom.
Így Óbányától Kaposmérőig megtisztultak a dobozok, és ha találok Írottkőig, azok mind mennek a kukába. Mivel az OKT-t is járom, ezért, ha ott találok, az is megy a szemétbe.
Te pedig gondolkodj el, hogy biztos helyes túrázói magatartás-e az, hogy más tulajdonára matricákat ragasztasz. Ha bizonytalan lennél, szerintem kérdezd meg az MTSZ-t, bár elvileg azóta jelezték feléd, hogy távolítsd el mindet.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2024.11.25. 21:59:12

@Aureliano Buendía: Igen, tudom, hogy rettenetesen zavar téged az a rengeteg matrica. Igen, ha rendberakom a lábamat, és megyek megint túrázni, akkor én is le fogok szedni ilyen matricákat. Igen, az MTSZ is. Igen, már meg is korbácsoltattam magam néhányszor.

Viccet félretéve: sajnálom, hogy ilyen bosszúságot okoztam neked, és bocsánatodat kérem.

Aureliano Buendía 2024.11.26. 18:39:54

@fovarosi.blog.hu: csinálhatsz belőle viccet, de még mindig nem válaszoltad meg, hogy milyen megfontolásból ragasztottad össze a dobozokat, pedig ez roppantmód érdekelne.
Hozzáteszem, a fb posztra sem írtad oda korrekt módon azt, hogy miért tűnt neked jó ötletnek, felvállalva a dolgot...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2024.11.26. 19:37:24

@Aureliano Buendía: Az volt a gondolatom, hogy megírom a kalandjaimat egy blogon. Megírom, hogy az adott helyen mi jó, hogy milyen volt a szállásom. És aztán frissítem a blogot a változásokkal, ha más túrázók hozzászólásban megírják, hogy mi változott. És azért tettem ki a matricákat, hogy egyáltalán tudni lehessen a blog létezéséről. Ez 2016 és 2025 között működött is rendben. Remélem, a jövőben is működni fog. Nagyon jó túrázásokat és sikeres teljesítést kívánok neked!

Aureliano Buendía 2024.11.28. 12:41:33

@fovarosi.blog.hu: az, hogy blogot írsz, egy jó dolog, azzal senkinek nincs gondja.
Az, hogy összematricázod más tulajdonát, szerintem probléma, de ha elolvastad a kommenetek a fészen, nemcsak nekem. Csak eddig nem szólt neked miatta senki. Hidd el, mást is zavart.
Vannak szerintem egyéb módjai is a reklámozásnak.
süti beállítások módosítása